PEMILIHAN
BAHAN BACAAN.
Pemilihan
bahan bacaan yang mudah difahami oleh pembaca merupakan alat pengajaran yang
paling berkesan terutama jika bertujuan untuk pendidikan. Oleh itu, pemilihan
bahan bacaan yang baik dapat dilihat dari pelbagai aspek seperti reka bentuk
tulisan, ilustrasi dan warna, perbendaharaan kata, konsep yang sukar, ayat, dan
organisasi teks.
- Faktor tulisan yang jelas.
- Faktor ini mengambil kira saiz tulisan, jenis fon, jarak antara huruf , jarang antara baris, saiz muka surat, ketebalan cetakan tulisan, ketebalan kertas dan pelbagai lagi.
- Semua ini, didapati boleh mempengaruhi kebolehbacaan bahan kerana jenis dan saiz fon yang berbeza diperlukan untuk kategori pembaca yang berbeza
- Faktor ini membantu meningkatkan atau mengurangkan minat pembaca kepada sesuatu teks bergantung kepada persembahan dan penggunaannya dalam bacaan.
- Kajian menunjukkan kanak-kanak amat meminati bahan bacaan yang banyak mengandungi ilustrasi sekaligus memudahkan mereka membaca bahan tersebut kerana adanya faktor minat di situ.
- Kajian oleh Andrews & Scharff (2002) menunjukkan murid-murid pra sekolah lebih meminat buku yang bergambar terang dan realistik berbanding buku-buku yang mengandungi gambar-gambar terang dan abstrak, suram dan realistik serta suram dan abstrak. Kajian mereka ini telah membuktikan bahawa jenis ilustrasi yang digunakan dalam bahan bacaan memberi kesan kepada pembacanya.
- Faktor ini paling penting dalam menentukan tahap kesukaran bahan bacaan.
- Terdapat dua cara yang biasa digunakan untuk mengukur kesukaran teks melalui faktor ini iaitu dengan mengukur panjang perkataan dan kekerapan perkataan.
- Perkataan yang panjang merupakan perkataan yang jarang digunakan manakala perkataan yang kerap digunakan merupakan perkataan yang mudah kerana lebih mudah dikenali dan difahami.
4. Faktor ayat.
- Jika struktur ayat adalah kompleks, pemahaman terhadap petikan akan menjadi sedikit sukar.
- Kajian menunjukkan penggunaan perkataan penerangan yang berlebihan seperti perkataan lebih suka, lebih kurang, sedikit, dan beberapa menyebabkan kefahaman teks menurun.
- Manakala, penggunaan perkataan kemungkinan seperti mungkin, selalunya, boleh jadi dan kadang kala menyebabkan kekaburan dan ketidakjelasan teks yang dibaca.
- Kesukaran ayat boleh dikategorikan kepada lima iaitu:
a. Kata
kerja berbanding kata kerja pasif,
b. Proses
membentuk kata nama,
c. Kata
kerja bantu,
d. Bilangan
klausa dalam ayat; dan
e. Pemahaman
dan pengantian.
5. Faktor susunan teks.
- Faktor ini berkait rapat dengan bagaimana sesuatu teks dipersembahkan.
- Susunan teks mengambil kira perkara-perkara seperti perenggan, tajuk-tajuk kecil, penggunaan perkataan yang digariskan, dicondongkan dan yang ditebalkan.
- Perkara-perkara ini digunakan untuk menjadikan sesebuah teks itu lebih mudah difahami.
0 comments:
Post a Comment