Membaca merupakan salah satu jenis keterampilan berbahasa
dan juga suatu proses yang kompleks dan rumit.Terdapat beberapa teori membaca,
antaranya ialah ialah teori kecekapan
verbal. Teori ini telah diperkenalkan oleh Perfetti (1985, 1988) iaitu merupakan
sebuah teori yang penting dalam kemahiran membaca kerana teori ini menekankan
kemahiran membaca dengan meluaskannya melangkaui proses mentafsirkan kod. Selain daripada ciri automatik dalam
menguasai bahasa, aspek lain yang berkaitan dengannya adalah resolusi anafora,
membuat kenyataan atau cadangan secara bersepadu, aktiviti berkaitan dengan
ingatan dan strategi meta kognitif yang digunakan.
Tambahan
lagi, berdasarkan teori ini, setiap pembaca mempunyai profil yang tersendiri
bagi tujuan menguasai kecekapan verbal. Bertambah kecekapan seseorang pembaca
dalam kecekapan verbal, bermaksud lebih banyak perhatian dan sumber ingatan
bagi rujukan. Selain daripada itu, teori ini berdasarkan kapasiti tanggapan
bagi sesuatu pemerhatian, merujuk kepada perhatian dan sumber ingatan yang
terhad yang terdapat dalam diri pembaca (Benjafield, 1997). Teori ini juga
membincangkan sejauh mana sesuatu sub komponen membaca berhubung dengan
pemahaman. Pembaca yang tidak cekap selalunya lebih mudah lupa perkara yang
sudah dibacanya. Tidak cekap dalam membaca juga disebabkan oleh skemata yang
terhad. Kekurangan pengetahuan lalu berkaitan dengan teks yang dibaca juga akan
menyukarkan pembaca memahami kandungan teks.
Selain dari teori ini,terdapat teori lain iaitu teori membaca automatik. Teori ini telah dianjurkan
oleh La Berger dan Samuel (1974). Teori
ini telah menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan kemahiran membaca
secara automatik. Selain itu, model ini juga yakin terdapat perbezaan antara
proses bersifat automatik dan proses kawalan ketika membaca. Sub komponen dalam
kemahiran membaca seperti mengecam huruf dan seterusnya mengecam perkataan
dikuasai secara automatik melalui latihan. Oleh itu, sumber-sumber ini
diperlukan bagi membantu menguasai kemahiran asas membaca.
Berdasarkan
teori membaca di atas, nyata wujud kepentingan membaca bagi tujuan pemahaman
dan kelancaran pembacaan. Tambahan lagi, penggunaan teori membaca yang
melibatkan ciri automatik dan kecekapan penggunaan penbendaharaan kata membantu
keberkesanan penguasaan membaca.
0 comments:
Post a Comment