Container Icon

MASALAH DALAM MEMBACA



MASALAH DALAM MEMBACA. 
Masalah dalam bacaan bukanlah satu isu baharu. Namun demikian masalah ini tidak boleh dipinggir begitu sahaja. Seluruh sistem pembelajaran murid akan lumpuh andainya mereka menghadapi masalah dalam bacaan. Oleh itu, kami akan membincangkan punca berlakunya masalah ini yang dipengaruhi oleh beberapa faktor.  
  1.  Faktor fizikal.

a.       Penglihatan.
Masalah penglihatan yang dihadapi berkemungkinan akan menyebabkan kesukaran untuk mencerap imej huruf yang dipaparkan dalam bentuk bertulis. Ketidakupayaan membaca mungkin dipengaruhi oleh faktor-faktor berikut:

·     Juling – memfokuskan kedua-dua mata ke arah yang sama sehingga imej suatu benda kelihatan tidak sama saiz dan bentuknya.
·   Rabun – tidak dapat melihat pada jarak yang jauh untuk rabun dekat, manakala ketidakupayaan melihat jarak dekat untuk rabun jauh.
·         Amblyopiks – satu keadaan imej daripada salah satu biji mata tidak sampai ke otak.

b.      Persepsi penglihatan.
·   Perkataan seolah-olah satu percampuran huruf yang tidak bermakna seperti muzik menjadi mzuki.
·         Huruf atau perkataan menjadi terbalik seperti b menjadi d atau bas menjadi das.
·         Perkataan kelihatan seperti imej cermin.

c.       Pendengaran (Auditori).
Masalah pendengaran yang teruk akan menganggu proses belajar membaca. Walau bagaimanapun, pelajar yang mengalami masalah pendengaran yang ringan masih boleh dibantu dengan mempelajari teknik yang dapat meningkatkan perbendaharaan kata. Masalah pendengaran juga menyebabkan berlakunya masalah untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. 
  


2.      Faktor Neurologikal. 
Bahagian neurologi boleh memberi kesan kepada kebolehan membaca. Kecederaan otak mungkin terjadi sejak lahir ataupun disebabkan oleh kecederaan, penyakit atau kesan bahan toksik yang tercemar pada bahagian otak. Keadaan ini boleh menyebabkan wujudnya simptom Hyperlexia yang merujuk kepada masalah lambat perkembangan bahasa dan akal yang seterusnya menyebabkan masalah ketidakupayaan membaca dan pembelajaran yang serius.

3.      Faktor keturunan.
Faktor keturunan amat kuat dalam mempengaruhi kemampuan untuk belajar contoh seperti kanak-kanak kembar. Kajian telah mengaitkan pencapaian pelajar membaca dengan latar belakang keluarga yang menunjukkan pelajar yang berasal daripada keluarga yang tidak tahu membaca lebih lemah dalam pencapaian membaaca berbanding pelajar yang berasal daripada keluarga yang tahu membaca. Hal ini kerana persekitaran membaca dalam keluarga akan juga mempengaruhi minat anak-anak untuk mengaplikasikannya.

4.      Faktor emosi.
Masalah emosi pelajar boleh mengganggu proses pembacaan seterusnya pencapaian mereka dalam pembelajaran. Kegagalan memahami proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah akan menambah lagi kesan emosi dalam diri mereka sehingga menjadikan mereka kurang bermotivasi, malas, rendah diri dan sebagainya.

5.      Faktor sosioekonomi. 
Status sosioekonomi (SES) kerap menjadi salah satu pemboleh ubah dalam kajian yang berkaitan pencapaian pelajar dalam membaca. Kanak-kanak daripada SES rendah biasanya mempunyai pencapaian yang rendah berbanding kanak-kanak daripada SES tinggi. Selain itu, keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam membaca.












  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

MOHD AFIRA said...

http://mohd-afira.blogspot.com/

Post a Comment