Container Icon

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA



PENDEKATAN CERAKINAN


1)     Pendekatan ini dikenali juga pendekatan analisis.

2)    Pendekatan pengajaran ini adalah mendahulukan unsur yang
besar, kemudian unsur itu dicerakinkan kepada unsur-unsur
yang kecil yang membentukkan struktur yang besar tersebut.

3)   Pengajaran bacaan ini dimulakan dengan memperkenalkan
ayat kepada murid-murid kemudian ayat itu dicerakinkan
kepada perkataan-perkataan, daripada perkataan dipecahkan
kepada suku kata dan seterusnya huruf-huruf. Huruf-huruf suku
kata perkataan.







PENDEKATAN ELEKTIK

1)     Pendekatan ini juga dikenali pendekatan campuran.

2)    Ia mengabungkan kedua-dua pendekatan iaitu pendekatan
binaan dan juga pendekatan cerakinan.

3)    Pendekatan elektik mengambil ciri-ciri yang terbaik daripada kedua-duanya,
disesuaikan dengan keadaan murid-murid, situasi bilik
darjah, bahan pengajaran dan sebagainya.

4)   Pendekatan ini mestilah dijalankan secara sistematik dan
dirancangkan sebaik-sebaiknya.

5)   Ia juga mestilah mempertimbangkan  sifat-sifat ejaan bahasa Malaysia yang
fonemik, struktur suku kata, tatabahasa, sistem sebutan
dan sebagainya agar pengajaran dapat meninggalkan
kesan yang sebaik-baiknya kepada murid-murid.







PENDEKATAN BINAAN

1) Pendekatan ini juga dikenali sebagai pendekatan sintesis. Pendekatan ini menghasilkan kaedah abjad.Kemahiran menulis diterapkan sebelum diajar untuk membaca dengan mudah.
Dalam pendekatan binaan, murid akan diajar dengan cara atau kaedah dalam menulis abjad, seterusnya suku kata,perkataan, frasa, ayat sehingga mereka boleh mencapai kaedah penulisan pelahiran iaitu melahirkan wacana dengan baik.

2) Sebagai contoh, bagi peringkat pratulisan, murid akan diperkenalkan dengan beberapa bentuk yang seakan-akan membentuk huruf seperti bentuk condong, bulatan, separa bulat, zig-zag dan sebagainya.Hal ini bertujuan untuk melatih kemahiran otot halus mereka agar bersedia sebelum menulis abjad.
3) .Setelah mereka berkebolehan dan mengetahui cara untuk menulis kesemua abjad, maka guru akan membimbing murid untuk membina suku kata mengikut diagraf tertentu iaitu suku kata terbuka dan suku kata tertutup seperti perkataan kv+kv, atau kv+kvk dan sebagainya.Hal ini menunjukkan murid sudah bersedia untuk menulis secara mekanis iaitu menulis frasa,klausa, ayat dan seterusnya. 


contohnya:

Untuk mengajar perkataan “ botol ”, murid-murid

diperkenalkan dahulu dengan huruf-huruf

“b”, “o”, “t”, “o” dan “l” dan daripadanya dibentuk

suku kata “bo” dan “tol”, kemudian
digabungkan menjadi “botol”.










  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

masterkucha said...

nice blog....

http://nerd2aku.blogspot.com/

Post a Comment